A kávé hatása szervezetünkre

A kávé hatása szervezetünkre általában két csoportra osztja az embereket. Vannak, akik károsnak ítélik, és vannak, akik egészségesnek.

Ez a cikk a közhiedelemmel ellentétben azt hivatott bemutatni, hogy a kávé mérsékelt fogyasztása milyen előnyös, pozitív hatással bír a szervezetünkre.

 

A kávé hatása – mértékletes fogyasztás esetén

kávé hatása az agyraGondolhatnánk, hogy a kávéra könnyű rászokni. Kutatások azonban kimutatták, hogy a kávé hosszantartó fogyasztása sem okoz függőséget.

Napi egy-három kávé hatása nem okoz különösebb gondot a szervezetünknek. Sőt inkább élvezhetjük a kávé jótékony – például idegnyugtató – hatását.

A kávé hatása az agyra

Egy csésze kávéban általában 100 mg koffein van; a koffeintartalom 80-175 mg között ingadozhat. Pörköléskor a kávéban a koffein szabaddá válik, és a klorogénsav egy része is elbomlik. A sötétebb pörkölésű kávéban kevesebb koffein van, mint a világosabban.

A koffein hatására az idegrendszerünkre koncentrálódik, így csökken az álmosság, fáradság érzetünk. Ugyanilyen jó hatással van a memóriára, koncentrációra és az intuícióra de még a depresszióra is. Hasznos lehet egy kávé, fejfájás, migrénesetén is, javítja az érzékelést ezáltal csökkentve a reakcióidőt.

Valójában nem tart „ébren”: a koffein az idegrendszerben kifejtett hatása nem a fáradtságot szünteti meg, hanem mesterségesen előállít egy olyan állapotot a fáradt szervezetnek, amit az ember élénkségnek, energikusságnak érzékel és így még órákat képes éber állapotban tölteni.

Kávé hatása a szívre

kávé hatása a szívreA koffein serkenti a szívműködést, növeli a szívfrekvenciát, az egyéni érzékenység függvényében azonban kellemetlen szívdobogásérzést, remegést is kiválthat. Állatkísérletnél ritmuszavar is kiváltható koffeinnel, humán vizsgálatok azonban ezt a hatást nem erősítették meg. Mind a szisztolés, mind a diasztolés vérnyomást – 1-3 órás időtartamra – 5-10 százalékkal emeli meg. Ha valakinek magas a vérnyomása vagy infarktust élt át, mindenképpen kérdezze meg orvosától, hogy ihat-e kávét. Válasszon-e koffeinmenteset, vagy csökkentett koffeintartalmú keveréket. (na ez meg savasabb) Minden túlzás, pl. napi 6 csésze kávé azonban senkinek se tesz jót. 

Rendszeres kávéfogyasztásnál – a kialakuló tolerancia eredményeként – ezek a hatások nem vagy csak kevésbé érvényesülnek

Szendi Gábor pszichológus szerint: „Az orrunk előtt bezáródó metróajtó vérnyomásnövelő hatása, vagy gyerekünk intője nagyobb egészségkárosodást okozhat, mint a kávézás.”

A kávé hatása az izmokra

A kávé javítja és erősíti az izmok összehúzó képességét, növeli a sportteljesítményt, segíti a mozgáskoordinációt, csökkenti a fáradtságot a vázizomrendszerben. A testünk izmaira gyakorolt erősítő hatásának köszönhetően a kávé ideális a sportolóknak, kifejezetten azoknak, akik hosszú távú sportokat űznek, mivel pont azokban a pillanatokban enyhíti a fáradtságot, amikor az legjobban érződik és a mozdulatok elnehezülnek.

A kávé hatása az anyagcserére

A kávé segíti az emésztési folyamatot, hála a vasomotorikus idegekre való serkentő hatásának. Emiatt a kávé nem csak ébredéskor, reggel ajánlott, hanem vacsora és ebéd után is, mert serkenti az emésztési nedvek termelését, így megindítja, és javítja az emésztést.

Azonban mivel ez nem jelentős mértékű ezért a kávé csak magában történő alkalmazása fogyókúránál nem jöhet szóba. 

Rendszeres fogyasztás mellett nem, de azoknál, akik nincsenek hozzászokva, a kávé hatása 5-25 százalékkal növelheti az anyagcserét. Ez a hatás fiataloknál, sportolóknál, elhízottaknál nem érvényesül úgy, mint idős korban, kevésbé edzetteknél vagy sovány egyéneknél, de mi nagyon is jól tudjuk, hogy rég rossz, ha valaki a napi rendszeres „anyagcseréjét” illetően a kávéra van utalva… 

A kávé és a máj

A máj szintjén beindítja az epetermelést, és segíti az epehólyag működését, míg a belek szintjén segíti a bélmozgásokat, összehúzódásokat, javítva a funkcionalitást és a mozgásképességet. A vesék is részesülnek a kávé pozitív hatásaiból: a vesék artériái kitágulnak, így serkentve és növelve a vizeletkiválasztást.

A kávé fokozza a gyomornedv-elválasztást 

kávé hatása a belső szervekreEz a hatás segíti az emésztést, savtúltengés esetén azonban gyomorégést okozhat. Ugyanakkor egy jó minőségű Arabica jóval kevesebb savat tartalmaz, mint olcsóbb társa, a Robusta.

A kávé vízhajtó hatása

A koffein hatására tágulnak a veseerek, növekszik a vesén átáramló vérmennyiség, csökken a víz, a Na-, a K- és a Cl-ionok visszaszívódása a vesecsatornácskákban.

A kávé és a belsőelválasztású mirigyek

A kávé a belsőelválasztású mirigyekre hatva serkenti a vesék kiválasztó tevékenységét, gyorsítja az anyagcserét, és serkenti a pajzsmirigy működését.

Szinte hihetetlen, hogy mindezeket a pozitív hatásokat egy olyan ital foglalja magában, amelynek elhanyagolható a kalória értéke, tehát olyanok is fogyaszthatják, akik alacsony kalória bevitelű diétát folytatnak.

Mindezek fényében, nyugodtan kényeztessük magunkat napi 1-2 finom espressoval, és inkább mondjunk le az édességekről, zsíros- és túl fűszeres ételekről.

A kávé hatása a koleszterin szintre 

Megállapították, hogy nincs hatással a magas koleszterinszint kialakulására, mivel azt a kutatók szerint a kávébabban található olajok okozzák. Amennyiben a kávét papírszűrőn keresztül főzik, az olajok visszamaradnak. A dr. H. Robert Superko vezetésével készített tanulmány azt állította, hogy a koffeinmentes kávé fogyasztása esetén nagyobb valószínűséggel emelkedik az érkárosító LDL-koleszterin szintje. Superko szerint ezt a robusta néven ismert, erősebb aromájú kávébab okozhatja, amit általában a koffeinmentes kávéhoz használnak, hogy pótolják a feldolgozás során elvesztett ízt.

Sokak szerint viszont pont a kávé olaja, az, ami kívánatos a kávéban egészségünk szempontjából, a koleszterinszint körüli felfordulást pedig megismertük a gyógyszeripar szüleményeként…

A kávé hatása várandósság alatt

kávé hatása a várandósság alattMérsékelt, napi 1-2 csésze kávé, illetve ennek megfelelő koffeintartalmú egyéb ital fogyasztását terhesség alatt is biztonságosnak tartják. Nem egyértelműek az adatok arra nézve, hogy a túlzott kávéfogyasztás befolyásolja-e a fogamzás létrejöttét, s hogy károsíthatja-e a magzatot. Mindenesetre terhesség alatt minden túlzástól tartózkodni kell. Az USA-ban végzett két, nagyszámú terhes anyára kiterjedő vizsgálat azt bizonyítja, hogy a mérsékletes kávéfogyasztás nem növeli a spontán abortuszok számát, nem befolyásolja a terhesség kimenetelét, nem hátráltatja a magzat fejlődését stb. A szoptató anya kávéfogyasztását is hasonlóan mérsékelni kell, hiszen a koffein „átmegy” az anyatejbe, s a csecsemőnél nyugtalanságot okozhat.

A rendszeres kávézás és a csontritkulás kockázata

A koffein, a kalcium-anyagcserére gyakorolt hatásának megítélése az utóbbi időben megváltozott. Sokáig úgy tartották, hogy mivel a koffein fokozza a vizelettel történő kalciumürítést, ezáltal növeli a csontritkulás kialakulásának lehetőségét. Ha van is a koffeinnek kalciumürítést fokozó hatása, az olyan csekély, hogy nem befolyásolja a kalcium-anyagcserét, és nem befolyásolja a csontsűrűséget. Megfelelő mennyiségű kalciumbevitel mellett a rendszeres kávéivás nem növeli a csontritkulás kialakulásának a kockázatát. (Érdemes felidézni dr. Ládi Szabolcs előadását a csontritkulással kapcsolatban.)

Megnöveli-e a kávéivás a rák kialakulásának a kockázatát avagy a kávé és az oxidatív stressz

kávé hatása és a rák13 különböző, több mint 20000 emberre kiterjedő vizsgálat eredményei egyértelműen bizonyítják, hogy a rendszeres kávé- vagy teafogyasztás nem növeli a rosszindulatú daganatok kialakulásának a veszélyét. 

A kávéban – a koffeinen kívül – még sok száz szerves és szervetlen vegyület található, pl.: Na, K, Mg, Fe, niacin. Természetes antioxidáns-tartalma szerepet játszhat a szervezetben képződő szabad gyökök lekötésében; ez a hatás védelmet jelenthet az érelmeszesedés, a daganatos megbetegedések, az öregedési folyamatok stb. megelőzésében.

Számos felmérés, többek között a 121700 ápolónő bevonásával ma is folyó (1996) harvardi vizsgálat sem találta kockázatosnak a kávéivást a mellrák kialakulása szempontjából. Érdekes módon kevesebb kávéivó ápolónőnél találtak mellrákot, mint a kávét nem fogyasztók körében.

A kávé hatása összefoglalva

A kávé serkentő hatással van a központi idegrendszerre, a szívre, a véredényekre és vizelethajtó hatása miatt a vesékre is. A csersav stimulálólag hat az érrendszerre, kitágítja az érfalat.

A legújabb amerikai egyetemeken nagyszámú kontrollcsoportokon végzett kutatások kimutatták az Alzheimer-kór, Parkinson-kór, 2-es típusú diabetes, továbbá májgyulladás és sorvadás előfordulását csökkentő hatását. A kutatási eredmények számos halálozási kockázatokat csökkentő faktorral hozzák összefüggésbe a kávéfogyasztást (főként annak polifenoltartalmára utalva), mint amilyen a szív- és tüdőbetegség, a szívroham megelőzése és a fertőzésekkel szembeni védekezés.[9] A tévhitekkel ellentétben a pubertáskori kávéfogyasztás egészséges, sőt ajánlott a központi idegrendszert serkentő hatása miatt. A minőségi éhezésből fakadó csökkenő figyelőkészség hatásait is ellensúlyozza.

 

Az hogy e jótékony hatások mellett ki kávézik, illetve ki nem azt mindenki döntse el maga.

Az biztos, hogy ha kávézunk és élvezni akarjuk a kávé fent felsorolt jótékony hatásait, érdemes minőségi kávét fogyasztani.

Én is ezt teszem, instant kávét formájában. Így a kávém tartalmazhat egy gyógygomba kivonatot, és a kávé hatása és a gyógygomba együttesen egy igazán egészséges kávé fogyasztását teszi lehetővé számomra.

 

Te is kipróbálnád? A ganoderma kivonatot tartalmazó kávékat ITT tudod megrendelni!

Szeretnél kedvezőbben hozzájutni? 25%-os törzsvásárló kedvezményhez ITT tudsz regisztrálni! (költsége van!) 

forrás:
antalvali.com,
amora.hu
hu.wikipedia.org

Bertalan

Imádom a kávét, egyszerűen a rabja vagyok, az íze mellett az pár nyugodt percet is kedvelem, amíg az ember megissza a kávéját. Amióta ganoderma kávét iszom tele vagyok energiával és frissességgel, élvezem, hogy rengeteg mindenre van időm, azáltal, hogy pénzt is keresek a kávézással egyre több álmom tudom valóra váltani.

Minden vélemény számít! Kíváncsi vagyok a tiédre is.